AMOS
Er is inmiddels op onze website een speciale studie met de naam ‘Amos’ gepubliceerd. De inhoud van het hele boek van deze profeet komt aan bod in de vorm van veertien bijdragen, waarvan er telkens één per maand is gepresenteerd. Hopelijk raakt u geboeid door deze Amos, die in het oude Israël de barricaden opging voor recht en gerechtigheid.
Een serie bijdragen over de profeet Amos en zijn boek
Inleiding: Amos op de barricaden voor recht en gerechtigheid (1:1)
- Amos en het Israël van zijn tijd (1:1)
- Zeven schuldige buurvolken (1:2-2:5)
- Israëls zevenvoudige schuld (2:6-3:2)
- Er is oorlog op til! (3:3-8)
- Ten hemel schreiend gedrag (3:9-4:13)
- Klaaglied over Israël (5:1-17)
- Religieus en materieel zelfgenoegzaam (5:18-6:14)
- Israëls ondergang voorspeld (7:1-9)
- Een indrukwekkende confrontatie (7:10-17)
- Israëls veel te grote schuld (8:1-14)
- Straf, zifting en herstel (9:1-15)
- Amos’ hartzeer voor Israël
- Amos in een postmoderne samenleving 1
- Amos actualiteit in een postmoderne samenleving 2
Uitleiding: Actualiteit van het boek Amos
Bekijk alle berichten in de rubriek AMOS
-
Inleiding – Amos op de barricaden voor recht en gerechtigheid
Ontdekken van de betekenis van de indringende en krachtige woorden, die de profeet Amos als eerste profeet in het oude
-
1 – Amos en het Israël van zijn tijd
Profeet zijn te midden van een samenleving vereist roeping, inzicht, durf en een door God gedreven bezieling. Bij tegenwerking en
-
2 – Zeven schuldige buurvolken
Amos 1:2-2:5 De openingszin van het boek van de profeet Amos introduceert zijn persoon, zijn beroep en de tijd waarin
-
3 – Israëls zevenvoudige schuld
Amos 2:6 – 3:2 In het voorafgaande (Amos 1:2-2:5) richt JHWH’s focus zich op de zeven buurvolken van Israël. Hij
-
4 – Er is oorlog op til!
Amos 3:3-8 Amos is op ramkoers met zijn Israëlitische toehoorders. Zijn overtuiging staat als een rots in de branding! Volgens
-
5 – Israëls tenhemelschreiend gedrag 1
Amos 3:9-4:13 In 3:3-8 heeft Amos zijn geniale schrijfkunst gedemonstreerd. Met zijn sluitende bewijsvoering zet hij zijn toehoorders verstandelijk en
-
5 – Israëls tenhemelschreiend gedrag 2
Amos 3:9-4:13 Religieus afvallig gedrag Het onbarmhartig gedrag van Israëls machthebbers en hun vrouwen is JHWH een doorn in het
-
6 – Klaaglied over Israël 1
Amos 5:1-17 De profeet Amos heft namens JHWH een dodenzang aan over Israël alsof de natie … al overleden is.
-
6 – Klaaglied over Israël 2
Amos 5:1-17 Afschuwelijk onrecht in Israël Strofe 3 – Aanklacht: bittere onrechtpraktijken (5:7) Na de aanhef van JHWH’s dodenliturgie over
-
7 – Israëls religieuze en materiële zelfgenoegzaamheid 1
Amos 5:18 – 6:14 Het lijkt erop dat Amos in dit deel van zijn boek (5:18 – 6:14) terugkoppelt naar
-
7 – Israëls religieuze en materiële zelfgenoegzaamheid 2
Amos 5:18 – 6:14 Redenen tot bescheidenheid Israëlitische leidinggevenden moeten zich vooral niet vergissen, betoogt Amos. Zij mogen dan wel
-
8 – Visoenen over Israëls ondergang
Amos 7:1-9 Het boek Amos snijdt met 7:1-9 zijn derde deel aan waarin, de profeet vijf visioenen te zien krijgt.
-
9 – Priester en profeet oog in oog
Amos 7:10-17 Amos heeft drie visioenen ervaren, waarin hij JHWH straffend in actie ziet en hij zelf door hem wordt
-
10 – Veel te grote schuld
Amos 8:1-14 Na drie visioenen met beelden die de spanning opdrijven, gaat het na de harde confrontatie met de hoofdpriester
-
11 – Straf, zifting en herstel 1
Amos 9:1-15 Amos heeft met zijn Israëlitisch publiek lang geworsteld en tenslotte heeft hij de werkelijke reden van hun schuld
-
11 – Straf, zifting en herstel 2
Amos 9:1-15 Amos heeft met zijn Israëlitisch publiek lang geworsteld en tenslotte heeft hij de werkelijke reden van hun schuld
-
12 Amos’ hartzeer voor Israël
Inleiding Sommige lezers openen een boek, bekijken de inhoudstabel, lezen het begin en bladeren daarna door tot aan het slot.
-
13 Amos in een postmoderne samenleving 1
Inleiding Amos’ boek is uitgelezen. Het dateert uit de 8ste eeuw voor de gewone jaartelling en maakt deel uit van
-
14 Amos’ actualiteit in een postmoderne samenleving 2
Een mens die er helemaal voor ging Inleiding Lag in de vorige bijdrage (Amos’ actualiteit in een postmoderne samenleving 1)